OneDrive

OneDrive is online opslagruimte, beheerd door Microsoft. logo
Bestanden die je daarop plaatst kan je delen met anderen.

1. Aanmelden

Je kan op verscheidene manieren aanmelden bij OneDrive:

Vervolgens moet je een e-mailadres invullen. Heb je al een Microsoftaccount, dan gebruik je dat adres (en wachtwoord), anders krijg je nu de kans om een Microsoftaccount aan te maken.

De eerste keer dat je je aanmeldt, vraagt OneDrive welke mappen je wil synchroniseren; die verschijnen dan ook lokaal op je computer.

2. Bestanden uploaden

De gemakkelijkste manier om bestanden te uploaden is via de bestandsverkenner: sleep of kopieer bestanden naar de OneDrivemap en ze worden automatisch gesynchroniseerd, d.w.z. tegelijk in de online map geplaatst. map

Anderzijds kan je surfen naar OneDrive.com en daar op de knop Uploaden klikken.

Klik je op een bestand in OneDrive, dan wordt dat geopend in een online versie van het bijhorend programma, bv. Word of Excel van Office 365.

Of sla rechtstreeks online op: kies in een Officeprogramma Bestand – Opslaan Als en kies OneDrive als locatie.

Zulke bestanden kan je ook online bewerken: open het bestand en kies Document Bewerken – Bewerken in [programma] (Word, Excel, ...) Online.

Afdrukken online gaat ook: kies Bestand – Afdrukken (2x) en er wordt een PDF van je document gemaakt, dat je dan kan bekijken en (bv. door erin te rechtsklikken) afdrukken.

3. Delen

Documenten delen is eenvoudig:

  1. Open de OneDrivemap online en rechtsklik op het bestand. Kies Delen.
  2. Typ het e-mailadres van diegene die ook toegang krijgt. Meer adressen scheid je met Enter.
  3. Standaard kan het document dan door die anderen bewerkt worden, maar onderaan kan je ook kiezen voor Ontvangers Kunnen Alleen Weergeven.
  4. Klik op Delen en de geselecteerden ontvangen een e-mail met een koppeling naar je document.